Spekulationer


Hörni.
Jag har tänkt mycket på en sak. En sak som stör mig och som jag inte riktigt kan komma på svaret på.

Härstammar uttrycket inte ett dugg från ordet duggregn, eller härstammar ordet duggregn från uttrycket inte ett dugg?

Jag tror nog på att duggregn fanns först. Att uttrycket inte ett dugg var en jämförelse med ett duggregn, hur lite regn det kom alltså, inte ett dugg liksom. Eller att uttrycket inte ett dugg uppstod under ett tid av torka, då det inte ens kom ett litet dugg. Och att det blev ett uttryck för ingenting och sedan följde med tiden.

Detta är ganska intressant, tycker jag. Men det stör mig att inte veta.
Så, vad tror ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0