Svar på kommentar

Svar till Louise:

Jag håller på De Rödgröna eftersom att jag sympatiserar med deras åsikter. Självklar håller jag inte med om precis allt vad de tycker, men det är ju nästan omöjligt.

Men jag tycker till exempel att Alliansen har helt fel sätt att förbättra skolorna. Jag vet själv hur stressad jag blev av betygen i åttan, därför tycker jag att det är fel att sätta press på barn i en så tidig ålder. Jag tycker att skriftliga omdömen är bättre i det fallet. Jag tycker inte heller att ett sätt att förbättra ordningen är att ha strängare regler och fler prov, utan jag tycker att de Rödgrönas allternativ med mindre klasser och fler och bättre utbildade lärare  låter som ett bättre sätt att förbättra skolorna.

Jag håller med dig om att det ska vara lönsamt att jobba, men jag gillar inte alls Alliansens sätt att dra alla som lever på a-kassa över en kam. De flesta som lever på a-kassa vill faktiskt jobba, men kan inte/har inget arbete.
Dessa personer borde få hjälp att komma på fötter igen, inte få det svårare att komma tillbaka.

En av de sakerna jag tycker är det värsta som Alliansen föreslår är att man ska kunna betala för att gå före i sjukvårds köer. Det tycker jag är helt sjukt. Ska de som har pengar få tränga sig före dem som inte har det? Om du är fattig får du vänta längst bak i kön medan de rika glider före? Vad är det för skit? Det är det ett hemskt sätt att visa på klassskillnaderna inom Sverige, som inte ens borde finnas. Alla ska ha samma rätt till sjukvård, det är något som jag anser självklart och odiskutabelt inom en demokrati.

Jag håller däremot med dig gällande förmögenhetsskatt och liknande. Jag är för skatt på inkomst, men skatt på skatt är lite konstigt. Vill man skänka utöver skatten ska det vara något man avgör själv.
Jag tycker att det är viktigt att man i ett samhälle stöttar de som ligger på botten. Att gynna de som redan har det bra mer än de som har det sämre tar inte ett samhälle framåt, utan låter det bli stillastående.

Tja, det är väl ungefär varför jag håller på de Rödgröna.


Kommentarer
Postat av: Bea

Väl talat min vän!

2010-09-19 @ 23:19:34
Postat av: Alice

Tack, min vän!

2010-09-19 @ 23:23:56
URL: http://heyhappiness.blogg.se/
Postat av: ella

SÅ RÄTT!!!

2010-09-23 @ 20:16:37
URL: http://ellalinda.blogg.se/
Postat av: Du vet vem

Bajs

2011-01-02 @ 19:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0