Gymnasie-helvettet


Idag var jag på gymnasiemässan. Fyfaaaan. Stress, stress, stress. Hundratals femtonåringar som springer runt runt i cirklar utan att veta vart de är påväg och runt omkring överallt försöker folk värva en till just deras gymnasium.

"Hallå, tjejen! Har du funderat något på att gå bygg??"
"Heeeej! Vill du gå psykologi? Kom in, kom in!"
"Tjaa! Vill du gå hos oss?? Kom, ta en broshyr! Ta den nu! TA DEN."

Jag vågade inte säga nej heller, så jag stod där och nickade glatt åt bygggymnasiet, psykologin och alla jävla broschyrer. Fick en hel påse tillslut, endast full av dessa broschyrer. Tömde just min påse och insåg att det blev en massor...

Mediagymnasiet
Östra real
Globala gymnasiet
Juridikgymnasiet (hur faan hamnade den där? Jag kan inte ens minnas att jag fick den! Någon måste smugit ner den i min påse....)
Designgymnasiet
Psykologigymnasiet
Hantverksakademin
Nacka gymnasium
Stockholms Internationella Restaurangskola
Bromma gymnasium
Och sist men inte minst... Åre Gymnasium.

... Say waaaaaat? Varför skulle jag vilja gå i gymnasiet i Åre? Varför? Och vad fan gör de på Stockholmsmässan? Försöker de sno elever? Som en liten parantes under loggan står det även "Välj skidåkning som individuellt val!"

Asså jag gillar ju inte ens att åka skidor. Varför tog jag den här broschyren? Jag kunde bara sagt nej tack på ett artigt och trevligt vis och sedan gå därifrån. Men neeeej. Jag ska tydligen sticka till Åre. Bra jobbat Alice. Bra.

Men den där Stockholms Internationella Restaurangskola-broschyren kan jag faktiskt förklara. Jag och Liisa ville ha latten de delade ut vid deras monter. Så vi gick glatt fram och sa att vi var minsann intresserade av deras utbildning. När de frågade om det var Kök eller Servering vi ville gå svarade vi med ett självsäkert Kök! Och det skulle vi aldrig ha gjort... För då började hon prata. Och prata. Och prata. Stod säkert där i tio minuter och flackade med blicken mellan henne och kaffemaskinen och log artigt. Minns inte ett ord av vad hon sa. Förutom det sista.

"Har ni några fler frågor, tjejer?"
"Öh... Jaa... Kan man få en latte?"

Vi fick en latte. Till slut.

Om någon mer ska dit nästa år eller så, här kommer ett tips.

FÅ ALDRIG ÖGONKONTAKT MED NÅGON.

När ni väl har fått det är det kört. Jag och Liisa gick förbi Ecole Francais, Franska Skolan. Vi började asgarva och tänkte oss själva sitta där med alla fransktalande och franskainriktade elever. Och då får jag ögonkontakt med en av representanterna. Hon ler glatt och börjar ta ett steg mot mig. Snabbt som fan viskar jag till Liisa att hon ska titta åt ett annat håll och sedan vänder vi och går i motsatt riktning. Bort, bort, bort. 

Man måste vara tuff om man ska överleva gymnasievalet. Här råder djungelns lagar. Äta eller ätas.

Jag skulle föredra äta. Så kom ihåg. UNDVIK ÖGONKONTAKT.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Design gymnasiet har jag cirkus i:)

Inte för att jag tror att du bryr dig men ville bara upplysa om det:)

2010-11-27 @ 01:47:33
Postat av: Alice

Jaså du, då går vi nog på cirkus i samma lokal, för jag har också det där! Och jag bryr mig verkligen, kommentarer gör mig alltid glad!

2010-11-27 @ 16:05:46
URL: http://heyhappiness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0