Lördagsgodis


Ååh, hela rabatterna är fulla med gullvivor. Det är smaskens. Men tyvärr får jag inte äta upp alla, vilket gör mig en gnutta besviken. Fatta vilken bra ersättning för godis! Istället för att vräka i sig en massa socker och malda grisfötter kan man istället äta en liten gullviva. Eller två. Eller tre... Eller ännu fler. Mycket nyttigare, anyway (såvida de inte faktiskt är giftiga. Det skulle förklara en del om mig).

Här är en guid om hur man äter dessa förträffliga blommor:

1. Man ska inte tugga på blomman! Nej, nej. Då blir det fel.
2. Man ska bara försiktigt suga ut nektaren, det är det som är det goda.
3. Man plockar försitigt av blomman (inte stjälken).
4. Sedan tar loss de gröna bladen som är runt. Det är alltså bara den gula delen av blomman man ska äta på.
5. I änden av blomman finns ett avlångt rör. Där ska man sedan försiktigt suga ut den söta och mumsiga nektaren. Yummie.

Det är alltså inte det lättaste att äta en gullviva. Det krävs lite finess. Men med år av övning i bagaget ger jag mig ut i naturen för att frossa!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0